|
Belgische primeur: eerste
Park&Walk-parking aan natuurgebied
Vandaag,
16 augustus, huldigden federaal minister voor mobiliteit Renaat Landuyt in
het bijzijn van burgemeester van De Haan Christine Beirens en Willy Ibens,
directeur Natuurpunt, de eerste Belgische Park&Walk-zone in. Het
natuurgebied de Uitkerkse Polder bij Blankenberge krijgt de primeur. Deze
“randparking” vormt één van de blikvangers in het onthaalplan van dit
poldergebied waarbij gezocht werd naar een evenwicht tussen het vrijwaren van
de unieke fauna en flora enerzijds en anderzijds een optimale beleving door
recreanten. De
bedoeling is niet om grote betonvlaktes te creëren rondom natuurgebieden, wel
om het motto “car free = care free” in de praktijk te brengen. Via dergelijke
parkings stimuleren we bezoekers om hun auto aan de rand van het natuurgebied
te laten staan, zo vermijden we onveilige situaties in het gebied zelf (met
tevens verstoring naar natuurwaardes) en krijgen wandelaars en fietsers een
zee van rust. Bovendien vormen deze zones ook een ideaal vertrekpunt voor een
wandeling. Dankzij de steun van de provincie West-Vlaanderen en de gemeente
De Haan werd werk gemaakt van een kwaliteitsvolle inrichting van de parking
aan de Neptunuslaan. Daarbij werd ook gekozen voor een uniforme bebording.
Natuurpunt plaatste een open kijkhut en binnenkort komen er informatiepanelen
en een uitkijktoren. De natuur.mobiliteitsladder: tot
navolging verzocht
Dit project
kadert binnen het grotere Park&Walk-project van de federaal Minister voor
Mobiliteit en de natuurverenigingen Natuurpunt en Natagora ( de
zustervereniging van Natuurpunt in Wallonië en Brussel) . De minister daagde
hen uit om een methodiek te ontwikkelen voor een doordachte ontsluiting van
natuurgebieden. De natuurverenigingen reageerden hierop door een
mobiliteitsladder als praktisch toetsingskader uit te werken. Net als voor
een drukke stad waar mobiliteitsplannen al lang ingeburgerd zijn, zoeken we
nu dus ook voor natuurgebieden naar een duurzame modal split:
In de
folder in bijlage vind je meer uitleg over hoe dit instrument opgebouwd is en
hoe het toegepast wordt in de Uitkerkse Polder. Net zoals
het mobiliteitsplan van de stad Brugge twintig jaar geleden een heuse
revolutie teweeg bracht, zijn de initiatiefnemers er van overtuigd dat ook
dit unieke zoeken naar een polder voor mens én natuur zeer inspirerend kan en
zal werken. Nu al worden in 4 andere natuurgebieden in België de methodes
uitgetest (en met succes: dit najaar worden nog 5 Park&Walks geopend,
gekoppeld aan 7 nieuwe wandelingen!). Of
hoe Natuurpunt & Natagora hun streven voor “natuur voor iedereen” meer
dan ooit ter harte neemt. Folder
natuur.mobiliteitsladder (.pdf, 383kb) |
|
Sofie Versweyveld |